lördag 1 juni 2013

Flytringsfiske i Nordvattnet Hökensås 1 juni

Så var det då dags att sjösätta flytringen för första gången denna säsong. Jag och Magnus körde gemensamt upp och anlände runt halv nio på morgonen. Vi tog ganska god tid på oss med att fixa prylar och dricka lite kaffe och prata i morgonsolen. Det var ganska många andra fiskare i sjön idag, både på land, i flytringar och i båtar. Självklart hoppade vi på kläckningar idag, i synnerhet Sjösandsländan, som har varit igång i Havssjön ett tag.














Vi paddlade ut gemensamt och det dröjde inte många minuter innan Magnus krokade den första bågen på en Prinz nymf. En perfekt start på dagen.














Vädret idag var helt perfekt och det var en njutning att paddla runt på sjön i solen. Vi rörde oss runt och såg en och annan som drillade fisk. För oss hände det inte så mycket på flera timmar. Vi paddlade upp i lädelen av sjön och hoppades på vakande fisk där, men det var förvånansvärt dött på ytan. Vi såg enstaka vak och några få sjösandssländor som kläckte, men inget som gav förutsättningar för torrflugefiske. Strax innan lunch, runt halv två, krokade Magnus ytterligare en regnbåge på samma nymf. En regnbåge i perfekt kondition och vackra fenor.
En skön paus i lä.















Vi tog en skön lunchpaus och jag fiskade lite småmört med myggimitationer i brist på annan fisk. Det var rovfiskar som jagade i vassen nästan konstant och det var lite lockande att försöka lura någon.

Vi paddlade ut igen och var relativt ensamma under några timmar när övriga verkade vara på lunch. Vi paddlade rakt över sjön och jagade fiskar utmed den kanten. Jag låg still en bra stund i en vik som låg hyfsat i skydd för den tilltagande vinden. Jag fick flera fiskar där, problemet var att det var mörtar och abborrar.

Runt halv fem paddlade vi in till land och satt och pratade en stund innan Magnus bröt upp för dagen. Det blev en hel del prat och laddande inför årets fiskeresa till Island. Det ska bli så spännande!
Klockan på Magnus arm blev förevigad i solen :)















Jag bestämde mig för att förflytta mig till Sydvattnet och trodde allt att jag skulle kunna rädda upp fisket med en regnbåge där. Jag paddlade runt i ytterligare ett par timmar utan att känna någon mer fisk. Jag får erkänna att jag hade lite svårt att njuta av den ljumma vackra sommarkvällen p g a det dåliga fisket. Den här säsongsstarten har ju varit otroligt trög för min del. Det känns som att jag genomgår någon slags prövning i år. Nu har jag varit ute på jakt 4 rejäla pass och fortfarande inte lyckats ta en regnbåge hela vägen till håven. Hoppas att jag kan få lyckas med detta vid något tillfälle innan prylarna packas ner i ryggsäcken inför semestern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar