söndag 30 juni 2013

En tur till Lönnern 30 juni

Vi var sugna på att testa något nytt vatten och idag åkte Ia och jag till Lönnern. Vi sjösatte båten runt 10-tiden och började utforska sjön. Vädret var riktigt trivsamt idag. Lugn vind och växlande molnighet, med en hel del solglimtar. Vi började köra söderut med relativt djupgående wobblers och efter en stund fick jag en liten abborre som lyckades trycka i sig en ganska stor wobbler.

Vi körde vidare ner till några öar och började cirkulera runt dem i jakt på fisk. Jag fick abborre på exakt samma ställe två gånger om och vi bestämde oss för att ankra upp där och kasta lite.


Jag hade sedan ett riktigt roligt fiske där med UL-spöt. Jag fick flera fina mat-abborrar och en gädda på runt 1.5kg. Dessutom tappade jag både ytterligare ett par gäddor och en riktigt fin abborre. Spinnaren Myran dominerade, men jiggar funkade också fint.

Ia hade det lite motigt och fick inget under denna period. Obegripligt eftersom hon också hade Myran-spinnare som bete.

Vi körde vidare till södra änden av sjön för att titta på inspelningsplatsen för Änglagård-filmerna. Mitt ute i sjön på relativt grunt vatten fick Ia ett rejält hugg på en Rapala Deeprunner. Hon kämpade någon minut med vad vi tror var en gädda innan den lyckades slita sig. Vi hann tyvärr aldrig se fisken, men det såg ut att ha varit säsongens största med tanke på motståndet.

Efter detta letade vi upp en fin plats för lunch. Vi slappade där ett tag innan vi puttrade vidare norrut igen. Ia var lite less på fisket och lade sig i fören för en tupplur. Jag åkte då tillbaka till det tidigare stället för lite UL-fiske. Det nappade hyfsat även denna gång och jag fick ett antal abborrar ytterligare och tappade en gädda.

Vi körde sedan norrut och letade efter en djuphåla som ska finnas där, Vi släpade runt med djupgående wobblers bakom båten utan att något hände. Vi stannade vid några vassar på vägen hem för att ge Ia chansen att kroka en firre, men utan framgång tyvärr.

Runt 17 bröt vi fisket och rullade hemåt igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar