onsdag 21 juli 2010

Dag 3-4: Vängarna

Vi tog lite sovmorgon idag och packade för övernattning vid Vängarna. Som vanligt blev det riktigt tungt med alla fiskeprylar och tält mm. Målet var nya äventyr i Vängarna, så långt bort man kan komma i sjön. Vi rodde iväg till områden där vi aldrig varit förut. Vi testade några kast utan framgång vid en liten håla som vi hittade. Dock inte lika djup som vi är vana vid. Niklas var allmänt skeptisk till utflykten till denna nya del av sjön. Medeldjupet i denna del var ca 2m, utan några djupare hålor.

Vi tog en kaffe vid vindskyddet och såg då mindre harr vaka på nattsländor alldeles invid kanten.

Vi gav oss ut igen och såg ytterligare några vak. Niklas krokade ganska snart en harr på guldskalle som tyngde vågen till 825g. Magnus riggade spöt med torrfluga och lade ut flugan några meter vid sidan av båten och stod och skulle dra ut mer lina. Pang sa det och en harr svalde flugan. Väl i håvan visade den sig väga 1200g. Vilken start! Niklas skepsis var som bortblåst.

Efter detta pausade vi och åt mat. Grillplatsen var tyvärr upptagen av infödingar så vi fick steka våran grillbricka med korv på Trangia-köken istället. Korven slukades inlindad i tunnbröd.

Det började regna efter maten så vi tände en eld och hade det skönt vid vindskyddet ganska länge. Vi reste sedan tältet och gav oss sedan ut igen för att försöka fixa en harr till kvällsmat.

Magnus fiskade återigen med torrfluga och det dröjde inte länge förrän det satt en ny harr på kroken. Denna vägdes till 1100g och blev senare kvällsmat. Direkt efter flugbyte small det direkt igen på Magnus spö. Harren krokades, men tappades sedan på grund av tafsbrott. Niklas bytte till torrfluga och fick efter en stunds fiske också påslag. Fisken satt fast en kort stund, men tyvärr fick den slaklina vid ett tillfälle och lyckades smita.

Magnus harr på 1100g i tillagad form.

Nöjda efter ett fantastiskt fiske, återvände vi till vindskyddet ganska tidigt. Vi eldade och grillade sedan harren över öppen eld och stekte kantareller på Trangia-köket. Till detta njöt vi av ett vitt Mosel-vin.

Vi satt sedan uppe rätt länge vid elden och pratade och planerade för nästa dag. Planen var att stiga upp i ottan 05.00 för att testa morgonfisket i sjön. Det blev inget med det. Efter en hel natts regnande och dålig sömn ville ingen av oss stiga upp när mobilerna började tjuta i tältet. Vi hade det så varmt och skönt. Vi släpade oss upp vid 8-snåret och var lite besvikna på oss själva.

Vi tog det lugnt, eldade, käkade frukost, packade ihop tältet och kom ut senare än vad vi brukar när vi startar från stugbyn.

Ganska kort efter fiskestart fick Magnus återigen ett påslag på torrfluga. Det var en mycket fin harr på 1500g, vilket är Magnus största torrflugefångade harr någonsin. Roligt! Drillningen finns med på filmen här (snart, tyvärr lyckas vi inte få upp videon till bloggen)

Vi pausade ganska snart igen och eldade lite och drack kaffe.

Vi åkte ut på samma plats som tidigare och Niklas lyckades kroka en harr på torrfluga relativt omgående. Den vägde 950g. Detta är Niklas största harr fångad på torrfluga.

Efter detta blåste det upp och blev mycket svårfiskat på detta ställe. Vi rodde tillbaka till gamla klassiska platser och fiskade en kort stund innan middagen. Vi åt pulvermos och köttbullar i gräddsås. Det la sig som en tung klump i magen.

Efter detta trotsade vi stormen och sökte platser där vi inte drev loss i vinden. Vi testade en plats som Magnus var mycket spektisk till, men som låg hyfast i lä. Efter bara några minuter fick Magnus ytterligare en harr på torrfluga, denna gång tyngdes vågen till 1250g. 4 harrar över 1100g på torrfluga under två dagar. Fantastiskt!

Efter detta blåste det upp ännu mer och det var svårt att ta sig fram och ännu svårare att fiska. Vi kämpade på några klassiska ställen, men fick ingen ytterligare kontakt med storharren.

Vi avslutade runt 17 mycket nöjda med de två dagarna i Vängarna.

Imorgon ska det bli ännu blåsigare så vi har bestämt oss för att prova en öringtjärn som ligger skyddat i skogsmiljö. Vad som ska hända under sista fiskedagen på fredag står skrivet i stjärnorna.