måndag 7 maj 2012

Historisk Hökensåspremiär 28 april

Så var det då äntligen dags för den riktiga premiären på Hökensås. Klockan pinglade som vanligt obehagligt tidigt, strax efter halv fem, för att kunna vara på åsen i hyfsad tid innan kanonskottet. Jag mötte upp Magnus strax efter 5, vi tog varsin bil idag eftersom jag behöver lämna runt lunchtid redan. Strax innan Furusjö började Magnus tuta med helljus och blinka mot en parkeringsficka och jag stannade till där och väntade lite förvånat på vidare instruktioner. Budskapet var att smörgåsarna blivit kvar i kylen och Mange vände hemåt medan jag fortsatte mot Havssjön. Väl där så stod det endast en bil ytterligare på parkeringen, en välkänd sådan, och jag fann Tord sittandes vid vattnet i lugn och ro med två riggade spön. Han hade varit uppe i mycket god tid denna morgon. Kul att träffas igen!

Gänget samlat och det blev en stunds riggande av spö, kaffe och prat innan kanonskottet brann av kl 06:00 och vi ivrigt påbörjade vårt fiske.

Det blev början på ett fiske som jag aldrig har upplevt innan på Åsen. Det nappade mer eller mindre konstant för oss alla och runt 7.30 så hade vi fångat nästan 20 fiskar på tre fiskare. De måste ha satt i mängder av fisk inför denna premiär.

Vi hade kontakt med fisk i princip i varje kast i början, helt makalöst.
En regnbåge som fick följa med hem till frysen
Jag lyckades inte hålla koll på hur många jag fångade idag men det var fler än 10 i alla fall. Tords krokade minst lika många. Magnus lyckades fånga 20st till sist, varav en fin öring. Vikten på fisken var lite lägre än vanligt idag. De allra flesta vägde strax under kilot.
Tord drillar en av många fiskar...
...och ger den friheten åter.
Jag bröt upp vid 12-snåret, medan Magnus och Tord hängde i en stund ytterligare. Tror bestämt att de avslutade på fiskecentret med den traditionsenliga hamburgertallriken.
Magnus med en av alla fighter denna dag.
Andreas, som kom förbi en sväng, krokade fisk tre kast i rad ungefär vid samma tid som jag packade ihop för att åka hemåt, så det fina fisket höll i sig även framåt lunchtid.

Det var ett fantastiskt fiske denna dag och dessutom riktigt gott väder med sol, ca 12 grader i luften frampå dagen och endast svaga vindar.

Ett särskilt tack till min ömma moder som passade barnen idag och möjliggjorde denna härliga fisketur :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar