lördag 19 maj 2012

Udda fångster på Hökensås 18 maj

Dags igen för en tur till Hökensås, denna gång med Magnus Hjelmgren. Magnus är van vid fiske på åsen, men brukar vanligtvis meta. Flugfiske är relativt nytt för honom och målet var självklart att han skulle få drilla sin första fisk på flugspöt idag.

Vi möttes kl 07.00 vid Nordvattnet och startade fisket på det vanliga stället som gett så bra utdelning i år. Det var rätt kallt under morgonen, ca 7 plusgrader och ganska mycket vind.

 Jag startade med sjunklina och booby och fick en första regnbåge redan på 4:e kastet. Det kändes då som att fångsterna skulle dugga tätt även idag, men så blev inte fallet. Efter denna fisk var det dött en lång stund och ingen av oss hade kontakt med någon fisk. Vi såg ingen annan runt sjön som fick något heller.

Efter några timmar fiske och ett par fikapauser så lyckades jag kroka ytterligare en regnbåge. Den bjöd på en riktigt bra fight och jag fick hålla på ett tag innan den landade i håven.
Regnbåge 1.5kg.
Fisket dog av igen och vi bestämde oss för att byta till Sänksjön för att få lite nytt hopp och energi. Vi kämpade på i drygt 2 timmar i Sänksjön utan att lyckas få något. Magnus hade känning, men lyckades inte kroka någon. Vi såg inga vak och det kändes allmänt dött.
Magnus svingar på i Sänksjön...
...och väntar med spänning på känning i fluglinan.
Vi packade ihop igen och flyttade oss till Sydvattnet och lyckades hitta en vik med något mindre vind. Magnus var lite farligt ute vid ett tillfälle då han vadade rakt ut i en grop och fick t o m lite vatten över kanten på vadarbyxorna.

Vi hade både känning av fisk efter ett tag, men det dröjde ett par timmar innan första fisken landades. Jag noterade återkommande vak en liten bit från min plats och gick dit och rollade ut linan. Ganska omgående högg det och det visade sig vara en rejäl abborre som var på jakt i viken. Klart oväntat. Bara en liten stund senare gick jag ytterligare en abborre, även den i riktigt fin storlek. En liten stund efter det så sög det till rejält i spöt, men jag kände direkt att det inte var någon regnbåge. Det blev bara tungt och inte särskilt mycket ryck och knyck i linan. Denna gången visade det sig vara en gädda som fick friheten åter. Inte direkt de arter jag var ute efter men alltid kul när det nappar. Alla högg på en olivgrön Dog Nobbler.
Två fina abborrar som vägde 425 och 500g.
Vaken fortsatte och Magnus bytte till flytlina och torrfluga i ett sista försök att kroka fisk. Flugvalet var helt rätt och flera fiskar steg och tog flugan. Dock så gick mothuggen lite för långsamt så fiskarna fastnade inte på kroken. Det var vid denna tidpunkt (16:30) dags för mig att lämna Hökensås för denna gång, men Magnus kämpade vidare en stund ytterligare. Senare fick jag rapport och bildbevis från Magnus som lyckades kroka sin första fisk på torrfluga på flugspöt. Det blev en mört! :)
Bildbeviset!
Lite synd att det inte blev någon rejäl fight på flugspöt för Magnus idag men jag hoppas att jag kan få förnyat förtroende som guide :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar