fredag 17 juli 2009

Storharr i Tännäs!

Klockan ringde som vanligt tidigt. Väderprognosen för dagen var växlande molnighet med svaga vindar. Vi var lite extra heta på att komma iväg idag. Dels för att det är sista dagen, men också för att förmiddagsfisket i sjöarna hittills har varit bäst. Framförallt för att det har varit mycket svagare vindar på förmiddagen och också mer vakande fisk.

Vi kom iväg redan kl 7 och strax efter 8 tog vi första årtagen ut på Vängarna. Efter en stunds rodd tog vi fram spinngrejerna för att fiska lite aborre på väg till harrgroparna. Magnus hann inte mer än kasta ut sin wobbler innan en fin aborre på 6hg högg. Vilken start!

Vi rodde direkt upp till harrgropen ovanför den lilla ön och startade vårat fiske. Vinden var tuff och vi fick byta till sjunklinor. Det vakade lite sporadiskt, men vi hade ingen kontakt med fisk.

Efter ett antal timmars fiske avbröt vi för lunch. Idag bjöds Ravioli och makaroner, faktiskt en god kombination. I slutet av lunchpausen avtog vinden och vaken spred ut sig. Vi rodde ut och fortsatte vårat fiske, nu med flytlina och torrflugor.

Efter en timmes fiske krokade Niklas en harr på 7.5hg på guldskalle. Fortfarande inte över den magiska gränsen 1kg.

Vädret blev fantastiskt bra under eftermiddagen, solen gassade och vinden avtog helt. Det var gott om vakande harr, men det verkade fortfarande bara vara mindre fisk. Niklas missade en harr på torrfluga, i övrigt var fisket fortsatt trögt trots alla vakande fiskar.

Efter massa nötande och slit bestämde vi oss för att byta till första hålan och pröva fisket där. När vi kom dit såg vi inga vak och vi avvaktade en stund utan att fiska. Magnus kom på att han för en massa år sedan hört från en Stockholmare att han fångat kiloharr i en håla nedanför första ön. Vi rodde dit på chans som ett sista desperat försök, utan något vidare hopp. Vi fick ro långt mot land för att hitta lite djupare vatten och vi kastade ankar. Efter bara 5 minuter såg vi ett rejält vak inne vid land och hoppet steg. Vi släppte på ankaret och la det på tre meter och drev sakta mot den plasta där det vakat. Ankaret fastnade i botten efter ett tag och vi kastade in mot grundvatten. Efter bara 10 minuter högg det på Magnus guldskalle. Efter en kort fight landades en fin harr på 1050g. Äntligen en harr över 1kg!

Efter drillningen kastade Niklas ut i samma riktning och det small direkt. Spöet bugade tungt och Magnus var genast säker på att drömmen om en kiloharr var uppfylld. Fisken stretade emot ett tag men kom ganska snabbt inom synhåll. Den är på 1.2 – 1.3kg skrek Magnus och Niklas blev mer än lovligt nervös. Efter ytterligare ett tag visade sig en mäktig harr i det solbelysta klara vattnet och Magnus utbrast att nu är rekordet (1.6kg) i fara. Niklas blev ännu mer stirrig men lyckades efter ytterligare en stunds fight landa en ståtlig hona i håven. 1.50kg visade vågen och den var 54cm lång. Niklas strålade ikapp med solen. Efter fotografering av drömharren var det dags att återutsätta fisken. Niklas lät harren vila i håven en stund och när den kvicknade till så skulle den försiktigt återfå friheten. Mitt i lyckoruset och fokusering på den stora harren släppte Niklas håven, utan att veta om det. Någonstans i dyn i Vängarna ligger den kvar som ett minne av den stora harren.

Magnus krokade ytterligare en harr en stund senare på 9hg. Det var då vi upptäckte att håven var borta. Vi fick änvända en Ica-kasse för att få upp och väga fisken.

Efter denna avslutning satt vi och njöt i solen en stund och rodde sedan tillbaka till båtplatsen nöjda och glada. På väg tillbaka hittade vi ytterligare en intressant håla på ekolodet som vi bara måste testa nästa år när vi återvänder.

Äntligen kan Niklas titulera sig ”Fishing champion” i Härjedalen (ädelfisk över 1kg). Efter ifyllnade av blankett för storfiskregistrering vid fiskecentret fanns förhoppningar om att få köpa ett tygmärke, men tydligen finns de inte längre.

Summerat så har vi haft en vecka med bra väder med bara enstaka regnskurar. Vi har fångat fisk varje dag och de arter som vi varit ute efter har tagit på våra grejer. Vi ser redan fram emot v27 nästa år då vi återvänder för nya äventyr i Tännäs.