tisdag 14 juli 2009

En mardröm och en oväntad drömuppfyllelse

Klockan ringde 06:00 och 1.5 timme senare lämnade vi stugan fulla av förväntan. Vi nådde starten för våran milslånga vandring 08:30 och begav oss upp mot fjället. Första delen av vandringen var på en grusväg, fullt farbar med bil, men något Samepucko har satt upp en vägbom som gav oss 5.5km extremt tråkig vandring uppför. Efter ett par timmars tung vandring nådde vi starten på fjällstigen mot tjärnen. Den vandringen startade med nästan 2.5 km stigningar upp mot kalfjället. Svetten forsade och vi blev båda riktigt slitna. Vi har båda en del att lära om att vandra långa sträckor på fjället. Niklas gick med bra utrustning, men med en svintung ryggsäck med bl.a. tältet och konserverburkar, vadarstövlar och massa fiskeprylar. Magnus gjorde hela vandringen i ett par vadarstävlar som har en sula lika tjock som en mockasin. Inte undra på att hans fötter var fulla av blåsor på kvällen.

En av få höjdpunkter under vandringen var en kallkälla efter ca 7km, fjällets vita vin smakade fantastiskt!

Vid rasten på bilden var vi ca 2km från målet och vi var fullständigt slut. Vi låg och tokskrattade och skrek rakt ut omvartannat. Vi hade nog behövt mat, men tog lite nötter och choklad och gick vidare. Precis innan avfärd upptäckte Magnus att bilnycklarna har ramlat ur Niklas ficka. Vilken katastrof det kunde blivit, vi hade aldrig hitta tillbaka till denna plats!

Till sist nådde vi tjärnen och slog upp tältet och åt köttbullar och nudlar. Vi ville verkligen fiska men var så trötta så vi satt mest och hängde vid tältet ett par timmar.

På eftermiddagen gick vi för att utforska tjärnen. Det blåste mycket så det var omöjligt att fiska där vi hade våran tältplats. Vi gick till andra sidan och hittade en något lugnare plats.
Vi såg några vak och Niklas tog en mindre öring på spinnare. Vi vandrade vidare runt tjärnen, men kom bara till platser där vinden piskade ännu mer och vi fick fortsätta med spinnfisket. Niklas lyckades kroka en matfisk som förgyllde kvällsmaten senare.

Vi återvände till tältet och åt en fantastiskt god kvällsmat bestående av smörstekta kantareller, soppa och nygrillad fjällöring!

Vi stack återigen iväg runt 21:00 och fiskade på andra sidan. Det vakade en del och vinden lugnade sig något, men tyvärr fortfarande rätt blåsigt. Magnus fångade en öring på spinn och vi hade båda kontakt med öring på både torrt och vått flugfiske. Vi tänkte kört nattfiske efter storöring, men orkade inte längre än till midnatt. På bilden syns Magnus i kvällssolens sista strålar.

Vi somnade gott i tältet och vaknade inte förrän kl. 10 (!) dagen efter. Vi var nog rätt slutkörda. Vår tanke på morgonfiske försvann i ett nafs. Efter frukost stack vi iväg på ett par timmars fiske innan hemförd. Det var mycket lugnare nu och det vakade en hel del fisk på andra sidan tjärnen. Insektslivet verkar rikt i tjärnen och det kläckte både nattsländor, fjädermygg och till och med en del sjösandsländor. Dessutom fanns massor av bastardsvärmare och på stenarna på botten kröp mängder av husmaskar. En sjösandslända kläckte i Magnus hand.

Precis innan vi skulle avsluta dagens fiske lurade Magnus en riktigt fin fjällöring på kläckare.
Den gjorde en skön rusning direkt efter hugg och vågen visade efter landning på dryga 8 hg.

När vi satt och åt våran lunch och drack kaffe fick vi oväntat besök. En ren med ståtliga horn kom springande utmed stranden rakt emot oss. Den fick syn på oss endast 4m ifrån oss och tvärvände upp mot fjället.

Vi hade helt klart ångest för hemresan så vi bröt upp redan 15.00. Det tog oss 4 timmar att vandra upp till tjärnen så vi räknade med minst 4,5 timmar för vandringen hem, på grund av träningsvärk och diverse andra krämpor (typ ont överallt).

Vandringen ner till den tråkiga grusvägen gick över förväntan. Vi insåg att det var mycket uppför till tjärnen, det gick nu lätt att gå nedför berget. Det tog oss bara en dryg timma.

Vi hade en dröm om att det fanns någon vid stugan som låg precis innan den tråkiga grusvägen började. Drömmen gick i uppfyllelse. Två trevliga halvsamer vid namn Frej och Yngve hejade glatt och bjöd in oss i stugan. De var precis på väg att packa sin bil när vi gick förbi. De bjöd på god dricka och vi satt och tjatade en stund. Vi fick tips på boende närmare fjället. Vi fick gärna åka med dem i bilen till bommen, vilket innebar att vi slapp 5.5km vandring. HÄRLIGT!

Magnus åkte i bilen, en gammal 240 med halvberusad chaufför, och blev bjuden på Särnavatten med en död fluga i. Niklas fick låna Yngves 4-hjuling och brände på bakom bilen. En underbar känsla.

Glada i hågen nådde vi stugan igen vid 18:00 trots allt ganska fräscha.

Imorgon bär det av tidigt till Vickrarna igen. Storharrar och aborrar får se upp!