lördag 20 augusti 2016

Klubbvattnet 20 augusti

Dags att testa om regnbågarna vaknat till liv igen efter sommaren. Kom ner till sjön strax efter sju och möttes som vanligt av lugn, stillhet och en spegelblank yta. Runt 12 grader och växlande väder bjöds för dagen. Det vakade, glädjande nog, en hel del i sjön mest på fjädermygg vad jag kunde se. Försiktiga vak nära land på en spegelblank yta blev en härlig utmaning. Jag hade ganska snabbt kontakt med fisk flera gånger utan att lyckas få fast dem ordentligt. Först ett stenhårt hugg på pheasant tail nymf som slet av tafsen, sedan ett påslag med dåligt mothugg på busen och därefter ett hugg på nymf i ytan där fisken inte fastnade. Efter ett tag började det blåsa svaga vindar och det mulnade på. Det fortsatte att vaka mycket runt ljugarbänken där kläckande fjädermygg syntes hela tiden på ytan. Jag bytte till torrfluga och fick hugg på en Black gnat, men stod och sov och missade mothugget. Jag hittade sedan en vindkant då och då att jobba med och till sist satt en fin regnbåge på dryga kilot som tog en nymf fiskad precis under ytan. Tog upp den fisken, vilket inte hör till vanligheten. Jag ska testa att röka regnbåge på grillen i eftermiddag. Avslutade fisket runt 11 mycket nöjd och belåten. Det är så spännande att smyga omkring utmed kanterna och kasta på vakande fisk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar