onsdag 8 maj 2013

Strandgölen Hökensås 5 maj

Jag fick tag på några återbudsplatser till Strandgölen för ett tag sedan och fick till ett tillfälle med Magnus och Tord. Kul att få samlas igen för lite flugfiske, inte minst med tanke på att jag missade årets premiärhelg i Hökensås.

Magnus och jag var på plats runt 7-snåret och då hade Tord redan fiskat ett tag. Även idag var en blåsig dag, men på ena sidan av sjön gick det att komma undan vinden helt. Solen sken från en klarblå himmel och morgonen var riktigt härlig. Fisket startade trögt. Jag hade en fisk som följde efter flugan och som plaskade till i ytan precis när jag lyfte flugan upp ur vattnet. Fick lite puls efter det, men såg ingen mer fisk. Efter ett par timmar fiskande utan resultat gick jag över en stund till Tord vid parkeringen, där vinden låg på. Härdade ut i 15 minuter, innan jag var helt nerkyld av den kalla vinden.

Vi gick alla över till läsidan och tog en god stunds kaffe och prat innan vi fortsatte fisket.
Magnus lägger ut linan i hopp om hugg.
Fisket var fortsatt trögt och efter lunchtid rörde vi oss till nya platser. Efter ett tags fiskande lyckades Tord kroka en firre på booby och fick en tuff fight då fisken var felkrokad.

Runt 14:30 tappade jag sugen och bröt upp från Strandgölen. Kändes inte som att det skulle bli någon fisk där. Jag åkte till Nordvattnet och ställde mig på en av favoritplatserna i förhoppning om att få drilla en båge igen.

Efter en timmes fiske fick jag äntligen ett stenhårt hugg och en kul fight med en regnbåge. Den bjöd på ett par sköna rusningar, innan den körde runt i lite vegetation och lyckades slita sig. Fiskade ytterligare någon timme utan att få något innan jag bröt upp.

Fick rapporter om att Tord fångade ytterligare en regnbåge innan fisket avslutades.

Mot slutet när vinden lade sig något så började det vaka sporadiskt utanför kastavstånd. Fick känslan av att de vakade på något annat än fjädermygg, men kunde inte uppfatta vad det är som kläcker mer. Ser fram emot torrflugefiske från flytringen framöver.

Får summera en premiärhelg i Hökensås som var riktigt trög. 1 gädda och 3 tappade fiskar på en hel helgs fiske är ovanligt dåligt. Jag är redan sugen på revansch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar