lördag 4 maj 2013

Premiär Hökensås 4 maj

Äntligen dags för flugfiskepremiär. Jag har laddat i flera veckor nu och dagens tur gick till Sydvattnet tillsammans med Ia. Vi hyrde båt för att förenkla fisket. Trodde vi. Dagen bjöd på riktigt blåsigt väder och det var otroligt svårt att fiska vettigt från båten. Vinden låg på i sjöns längdriktning och i byarna var det svårt att ta sig framåt. Det fanns i princip bara två vikar i sjön där det var möjligt att ankra upp och få båten att ligga still.

Nåväl, Ia fick hugg och fisk ganska omgående i första viken. Det tråkiga var att det var en gädda och inte en regnbåge. Jag tappade två där tafsen relativt omgående gick av, och jag misstänker starkt att det var gäddor då också.

Vi körde runt en hel del och släpade två flugspön efter båten, men hade inte en enda känning av fisk med denna metod. Jag lyckades kroka en fisk i nästa vik och även denna visade sig tyvärr vara en gädda.

Ia vevade på entusiastiskt och lyckades efter mycket slit få på en regnbåge på UL-spöt. Tyvärr slet den sig efter en stunds drillning och vi fick lämna sjön utan någon regnbåge idag. Surt.

På väg tillbaka mötte vi Stefan i flytringen som hade haft bättre lycka med flera krokade fiskar.

Jag hoppas på bättre lycka i morgon då det blir Strandgölen med Magnus och Tord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar