lördag 18 april 2015

Premiär Hökensås 18 april

Äntligen premiär och årets första flugfiske med Ia på Hökenås. Vi startade fisket runt kl. 9 i Havssjön. Dagen bjöd på soligt och fint väder och runt 9-15 grader under dagen.

Vi fiskade i närheten av parkeringen och Stockaviken men hade ganska trögt fiske. Jag hade känning några gånger innan jag slutligen lyckades kroka årets första regnbåge på booby. Sjunklina och nära botten verkade vara det enda som funkade. Vi såg inte ett enda vak under hela dagen.

Vi bestämde oss för att byta vatten och efter lite velande landade vi vid Enesjön, som vi aldrig fiskat i innan.


Vi fiskade oss sakta mot spången mellan Enesjön och Sydvattnet. Sittandes på spången fick jag ytterligare en regnbåge, återigen på booby.


Vi sökte oss sedan till en lävik och lagade lunch. Tänk att ravioli på burk kan smaka så gott! Vi hade en fantastisk skön stund i solen, där det blev så varmt att det gick att sitta i t-shirt. Underbart.


Jag fångade sedan ytterligare en regnbåge från spången, denna gång kastade jag mot Sydvattnet.


Det kändes återigen lite trögt med fisket och vi bestämde att byta vatten ännu en gång.

Vi körde till Prinsasjöarna och testade först en stund i stora sjön och vandrade sedan vidare till den lilla. Jag hittade en plats där mängder av regnbåge lekte, men det var lögn att lura någon till hugg. Varken jag eller Ia kom i kontakt med någon fisk.

Runt klockan 17 bröt vi fisket och vände hemåt. Jag mycket nöjd och Ia något frustrerad över att inte fått någon kontakt med fisk under dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar