lördag 18 oktober 2014

Weekend Tiveden 18 oktober

Vi vaknade på hotellet i Askersund till en kall (frost på bilrutan), solig och stilla morgon.  Ett väder som efter bara några mils bilfärd till Tiveden och Bergsjön förbyttes till 9 plusgrader, blåst och duggregn. Vi startade fisket med sjunklinor och rodd runt i sjön för att utforska.  Det dröjde inte många minuter innan jag tog en första fisk. Ia fick napp en stund senare just som hon hällt upp en kopp kaffe. Mothugget blev inte så snabbt och fisken smet.  Sedan följde en lång stund av rodd runt sjön i snålblåst och lätt regn utan att det hände något. Vi pausade i ett vindskydd och försökte få upp värmen med kaffe och macka. Ia satt kvar en lång stund i vindskyddet och jag smet iväg och vadade ut i en lävik i närheten. Jag fick på kort tid 3 regnbågar på olivgrön Dogg Nobbler.  Jag gick tillbaka till Ia och lockade ut henne i båten igen. Vi ankrade utanför platsen där jag fått fisk och det blev starten på ett makalöst bra fiske. Totalt fick vi 18 regnbågar (Ia 6st och jag 12st). Bäst gick igeln på flytlina nära grundare vatten med vass och vegetation under vattnet. Även Dog Nobbler på sjunklina funkade bra. Riktigt roligt för Ia som äntligen fick drilla flera fina regnbågar. Hemma vid hotellet blev det en go stund i relaxen följt av en riktigt välsmakande plankstek i restaurangen.  Så mycket bättre avslutade sedan en perfekt dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar